10 korte spørgsmål og svar om branding

Branding er et uudtømmeligt emne. Det griber stort set ind i alt hvad vi foretager os, omkring vores virksomheder. Der er skrevet mange bøger om branding, blandt andet har forfatteren Simon Sinek, bidraget til vigtig viden om emnet. I denne Q and A, får du 10 korte spørgsmål og svar om branding, så du har et indledende overblik.

1. Hvad er branding?
Branding er den immaterielle værdi af din virksomhed. Hvis alt brænder ned til grunden, gud forbyde det, så er dit brand dét du stadig har intakt.
Branding er altså den værdi som du har formået at opbygge i omverdenens opfattelse – et image – et billede af din virksomhed.
 
2. Hvad er branding elementer?
Branding elementer er mange ting. Det kan være dit logo, din font, dit visitkort (ja – mange bruger stadig visitkort, selvom andre mener det er outdatet) og din mailsignatur. Det kan også være farver og forme på dit website. Eller på dine salgsmaterialer. 

Herfra bliver det lidt mere avanceret. For branding er også hele den måde du kommunikerer på til og med, din omverden på. Og den måde du skaber forventning hos dine kunder. Den kommunikative branding tager afsæt i din virksomheds grundlæggende dna og dit “Why”, og er dét som i sidste ende differentierer dig fra dine konkurrenter.
 
3. Hvad gør branding for din virksomhed?
Branding hjælper dig med at stå tydeligt frem, så dine omgivelser og kunder forstår, hvad du vil med din virksomhed, eller hvad du gerne vil sælge/konvertere. Branding differentierer dig som udbyder på et marked, hvor der måske er hård konkurrence. 

Med velplanlagt branding, kan du få den rette pris for dine ydelser, fordi det bliver tydeligt hvilken værdi det repræsenterer, at handle med dig og din virksomhed.
Med god branding skyder du genvej til samarbejdsparntere, kunder og et salg eller eksponering.
 
4. Branding eller salg?
Begge dele.  Branding er ikke et 1-til-1 salgsværktøj  Men branding kan i den grad gøre din virksomhed og dine produkter mere attraktive for en mulig kunde. Branding tilfører dine produkter en ekstra værdi. Når din kunde forstår dit brand, er der kortere vej til at opnå et salg eller en konvertering.
 
5. Er branding og marketing det samme?
Man kan sige at branding tiltrækker kunder, mens marketing går den anden vej og opsøgende og henvender sig til kunder. Pull og push.
Derfor har du allerede nu gættet, at den gode strategi for at vækste din virksomhed er, at arbejde på begge retninger.
 
6. Branding – hvor begynder jeg?
Start med dit “Why?” – læs evt. om den store Why-mester Simon Sinek. Definer din vision, mission og hvordan du vil folde dette ud – og til hvem. Definer dine kerneværdier, og lav en plan for, hvordan du vil sætte dem i spil, overfor dine kunder og din omverden. Så er du langt.
 
 
7. Branding og logo design
Logo er en naturlig del af din visulle branding. Det er også dit website, dit visitkort, dine flyers, og hvad du ellers har.  Men branding er meget mere og andet end det visuelle. Det er hele dit værdisæt og din vision og mission, og hvordan du får rullet dette ud, så dine målgrupper ser det. Så du kan godt have en flot brochure eller et lækkert website. Men hvis resten af din virksomheds aktiviteter og kontaktpunkter ikke afspejler det samme den samme grund DNA, så vil du nok misse noget kundepotentiale.
 
8. Kan jeg skifte min nuværende branding?
Ja. Hvis din virksomhed har været i udviklingsfase og din branding ikke har fulgt med, så kan du godt opdatere og optimere din branding. Eller du kan lave en decideret rebranding, hvis din virksomhed har gennemgået omfattende udvikling.
 
9. Er branding dyrt?
Hvis du nu kan øge værdien af dine ydelser, dine produkter og dit generelle salg, ved hjælp af effektiv branding, så kan man vel godt tale om at det faktisk ikke er dyrt?

En no-name discount maling uden brand sælges til 49 kr. op imod en moderig Dyp-I-Dyrups maling, der sælges til 299 kr – det kan jo på mange måder godt betale sig, ikke?
 
10. Hvad koster branding?
Det koster de timer du vælger at investere. Enten din egen tid eller en hjælp udefra til at lave din branding. Hvis du bruger hjælp udefra  så skal du sikre dig at I får lavet et prioriteret overblik over de tiltag der skal gøres, så du får mest muligt ud af din investering. 

Så vælg nogen, der er i stand til at analysere din virksomheds status og lave konkrete vurderinger om prioriteringer. Køber du hjælp udefra skal du huske at du kan trække udgiften fra som en omkostning.

Vil du have en uforpligtende snak om hvad Publi kan gøre for din virksomheds branding, så kontakt mig her.

"It all starts with a WHY..."