Kunderne køber dit brand – ikke dit produkt
Branding er den immatrielle værdi af vores virksomhed. Tag fx den lille virksomhed der har nogle lokaler fyldt med møbler, computere, måske et par biler, måske et par kaffemaskiner, en kopieringsmaskine, AV-udstyr, alarmudstyr osv. Alt dette er den materialle værdi. Forestil dig nu at alle lokalerne brænder lørdag nat og alt er ødelagt. Hvad har vi så egentlig tilbage? Alt! Altså bortset fra alt det materielle, som kan erstattes fuldstændig lavpraktisk. Men vores virksomheds brand, altså hele den værdi som alle forbrugere kender os for ude i verden – det er HER vores store værdi ligger. Og da det er vores brand, som vores kunder køber ind på, så er vores brand altså fuldstændig afgørende for vores virksomheds eksistens i denne verden.
Rebranding – når virksomheden har rykket sig
De fleste virksomheder er i rygende udvikling, hver eneste dag. Derfor oplever vi løbende at vores brand ikke længere stemmer helt overens med, hvor vi befinder os. De virksomheder som formår at udvikle brandet i samme fart, er gode. Men ikke alle får det hele med i farten, derfor møder jeg ofte virksomhedsejere som siger – min branding er totalt forældet. Mit svar på det er: Rebranding. Det vil sige, at vi går ind og får samlet op på alle de nye værdifulde elementer, som virksomheden har udviklet sig med, og dette får vi formidlet ved hjælp af en rebranding – altså en formidling til omverdenen af, hvor virksomheden nu befinder sig og hvad omgivelserne nu kan forvente af os.
Visual branding
En virksomhed kan brande sig gennem mange kanaler og platforme, og i det hele taget på mange forskellige måder. Visuelt, er navn og logo noget helt elementært. Farver og design kan de fleste også forholde sig til, det er det man kalder visual branding.
Storytelling
Fundament for branding er selve vores fortælling om os selv – altså f.eks måden vi taler på i det offentlige rum. Det er også måden vi servicerer vores kunder. Det er måden vi udlever vores værdier på over tid, der er vores historie. Og det er et utroligt spændende stykke arbejde at dykke ned i. Det arbejde har vi stor erfaring med hos Publi.dk, og ofte finder vi frem til nye og helt uafdækkede guldklumper, som bliver til en værdifuld historiefortælling.
Stærke brands overlever oftere – også i krisetider
Branding er et vidtrækkende værktøj og en arbitrær størrelse med et kæmpe potentiale. Og da vores kunder køber lige så meget ind på vores produkter, som på vores brandværdi, bliver vi nødt til at have styr på begge. Og netop derfor er det afgørende af have en velunderbygget brand strategi. De som forstår at folde deres brand ud i mange sammenhænge, er dem som har stærke og levedygtige brands – også i krisetider.
Så – hvad kan branding gøre for dig og din virksomhed?
Den kan skabe synlighed og sælge dine varer. Den kan skabe en følelsesmæssig forbindelse mellem din potentielle kunde og dit produkt/ydelse og gøre det nemt at forstå, hvad han skal med dit produkt.
Branding kan formidle din vare eller ydelse på en måde som giver mening for dine potentielle kunder. Branding gør dit produkt mere værd og gør vejen til din kunde kortere og mere præcis.