12 mest stillede spørgsmål og svar om: Ny hjemmeside

Ny hjemmeside, eller redesignet website, er en stor beslutning og ikke nødvendigvis en nem beslutning. I disse 12 spørgsmål og svar, afdækker jeg det som mine kunder oftest har bekymringer om, eller ikke kan finde svar på. 

Hvis du stadig savner svar på nogle spørgsmål omkring ny eller redesignet hjemmeside, så er du altid velkommen til en ganske uforpligtende snak. Også hvis du har brug for en second opinion på et tilbud, eller noget lignende du er i tvivl om. Send mig en mail, så tager vi en snak på tlf., så du hurtigt kan komme videre.

1. Hvad koster en hjemmeside?

Man kan få hjemmesider fra 4.500 kr til 1 million. En skrabet hjemmeside, kan man få billigt. Men så er det er lidt ligesom at få en firkantet blok med ler, inden man begynder at forme den til en funktionel eller smuk vase. 

I den skrabede model, leverer man selv alt indhold, og man må finde sig i standard-skabelonens faste rammer og visninger. Det er det mange kalder for et visitkort på nettet. Ofrer man 10-15.000 kan man få noget der ser mere professionelt ud, men også noget der er tilpasset virksomhedens brand, i stil og tone. Desuden er der plads til at justere en anelse på forskellige funktionaliteter og visninger.

Man leverer stadig ofte selv hele eller dele af indholdet, men det passes ind, så det bliver sammenhængende og organisk, selvom man stadig arbejder med en grundskabelon. Herfra er det mængden af funktionaliteter, integrationer, indholdsproduktion der øger prisen. En “enkel” hjemmeside kan sagtens være krævende at lave, fordi det der kan se enkelt ud, ofte har meget arbejde bag sig, netop FOR at se enkel ud.
 
Det er afgørende for dig at du vælger en leverandør, som formår at give dig et realistisk estimat. Jeg kender ærgerlige eksempler på virksomhedsejere som har købt et godt tilbud på hjemmeside, men slutregningen er blevet en grim overraskelse.

 
2. Hvor lang tid tager det at lave en hjemmeside?

Et skrabet visitkort kan sættes op på ingen tid. Men en professionel, gennemarbejdet og testet hjemmeside tager nogle uger. Tiden afhænger både af din leverandør og af dig som virksomhed. 

Meget af hjemmesiden er et samarbejde, hvor man arbejder i loops, sådan så man hele tiden er enige om, hvordan hjemmesiden tager sig ud, og hvordan den opfylder de behov man som virksomhed har.

Ved god planlægning, beslutningsvillighed og et stramt kommunikationsflow, kan man spare mange timer = budget. Sæt en deadline for hvornår din hjemmeside skal launches, og bed din leverandør regne tilbage derfra og lave en tidsplan. Læg masser af luft ind i tidsplanen, for der opstår altid ting der forlænger processen.

 
3. Kan jeg selv vedligeholde hjemmesiden fremover – eller kan mine ansatte?
Ja. Det kan du enten selv eller du kan få en god aftale med din leverandør, eller en anden, som du har tillid til og som forstår dig og din virksomheds behov. Hvis du gerne selv i højere grad vil vedligeholde hjemmesiden efterfølgende, så skal du bede din leverandør om at lave et setup, som er nemt for dig at navigere i.
 

Det er min erfaring at virksomheden ofte selv ønsker at stå for vedligeholdelsen til at starte med, men de giver hurtigt op, hvis det er uoverskueligt eller svært, at få rettet og implementeret det de har brug for. Og en hjemmeside kan med få forkerte tweeks, blive ødelagt.

I en virksomhed med et par håndfulde ansatte, kan man lave en vedligeholdelsesordning der går på at en medarbejder vedligeholder de nemme ting, og så bruger man en leverandør, til de lidt tungere tung. På den måde får man et super agilt team og høj sandsynlighed for en løbende velopdateret hjemmeside.

 
4. Hjemmeside – hvor får jeg billeder fra?
Der er forskellige gratis eller billige tjenester på nettet, som kan give dig adgang til billeder. Nogle leverandører til hjemmeside har adgang til store lækre billede databaser, og du kan få billedemateriale til gode priser gennem dem.
 

Som de fleste efterhånden ved, så er løsningen ikke at “låne” gratis fra nettet. Det er ikke særlig originalt, og der går ikke længe før du bliver opdaget og præsenteret for en regning OG en bøde. 

Personligt siger jeg  “nej-tak”, hvis en kunde leverer billeder der er “lånt” fra nettet. Det dur´ikke. Vælg istedet en leverandør der har adgang til professionelle billeder eller billedtjenester, eller, hvis du har adgang eller et større budget, så få en fotograf til at lave billeder for dig – det er virkelig noget der hæver kvaliteten på en hjemmeside.

 Jeg har en meget bredt netværk af fotografer, med hver deres speciale, som jeg meget gerne deler med dig. 

 
5. Skal jeg have video og animation på min hjemmeside?

Det kommer an på hvilken funktion din film skal have. Hvis det f.eks er en animeret forklaringsvideo som forklarer dit produkt/ydelser, så siger jeg ja. 

Hvis det er fordi “det bare ser pænt ud”, så siger jeg – overvej det igen. En video er tung og trækker bredbånd. Det betyder at den besøgende på dit website kan opleve forsinkelser – både ved at se din film, men også ved at browse på dine øvrige sider.

 

For virksomheder som decideret opererer i det visuelle, kreative eller æstetiske felt, er det selvfølgelig oplagt til at bruge video – og her må hjemmesideleverandøren så finde den måde, hvorpå man bruger film optimalt og laver mindst muligt delay for brugeren. 

Man kan også vælge at uploade sin film på en ekstern tjeneste, så belaster man ikke hastigheden så meget, men man får heller ikke trafikken på samme måde. Jeg har nogle meget dygtige animations- og videofolk i mit netværk, med hver deres speciale, som jeg meget gerne deler med dig. 

 
6. Får jeg automatisk et logo når jeg køber en hjemmeside løsning?

Nej, det gør du formentlig ikke, medmindre at din hjemmesideleverandør også har grafiske kompetencer. 

Til gengæld findes der idag masser af tjenester, hvor man kan anskaffe sig et gratis eller billigt logo. Men et logo kan betyde utroligt meget for din branding og generelle kommunikation. Derfor er det værd at overveje en ekstra gang, om du skal benytte en grafiker og få noget der er lavet unikt til dig og din virksomhd, eller om du skal finde på en alternativ, eller en midlertidig løsning. 

 
7. Hvem skriver teksten til min nye hjemmeside?

Dig selv, eller en leverandør? Det kommer an på hvor dygtig du er ved tastaturet. Der er en rigtig god grund til at der findes tekstforfattere, for de ved altså meget mere om hvad der virker og hvad der ikke virker. Og hvordan man taler til hvem, og på hvilken måde. OG nogle har også forstand på branding – men ikke alle. 

Hvis du har mod på selv at kaste dig ud i at skrive tekst som er målrettet til din hjemmeside og dine kundesegmenter, så prøv! Test  efterfølgende teksten og budskaberne, hos nogen der tør være ærlige, – ikke hos nogen som bare vil “rose dig”. 

8. Har min nye hjemmeside automatisk SEO?
Nej, det har den ikke automatisk. Men SEO kan være en del af det tilbud du får. SEO tager tid, så du bør afsætte ekstra budget til det.
 
 
9. Får jeg flere kunder med en ny hjemmeside?

Alt andet lige – ja! Formålet med at du investerer i en ny eller redesignet hjemmeside er jo oftest, at de besøgende du modtager på din hjemmeside, skal have en langt bedre oplevelse end før. Og det øger dermed sandsynligheden, for et salg eller en bedre eksponering. 

Men…..det kræver at du vælger en hjemmeside leverandør, der kan kortlægge og integrere  salgsaktiviteter – altså noget trafik. For trafikken skal jo komme et sted fra. Så: Nye kunder fra din hjemmeside kommer fra to sider:  fra din nye og forbedrede hjemmeside med den rigtige branding OG dine salgsaktiviteter.

 
10. Booking modul til din nye hjemmeside?

Der er mange forskellige funktionaliteter man kan integrere i sin hjemmeside. Booking moduler. Blog. Login. Webshop. Nogle er små funktionaliteter, andre er store. 

Gør dig selv klart, hvad du har brug for af funktionaliteter, så du får et realistisk estimat på pris og tid.

Den dygtige hjemmeside leverandør, vil nøje afdække dine behov, både hvad angår funktionaliteter, men også andre potentielle behov i din virksomhed. Og derfor kan du ved at vælge den rigtige leverandør, sikre at du får det setup du drømmer om – og til det budget som I har aftalt.

 
11. Kan jeg bestille en hjemmeside på en af de asiatiske portaler, fra udenlandske folk med billige tilbud?
Ja! Men prøv samtidig at gør dig nogle tanker: Hvor ville jeg bestille en festsang? Eller, hvor ville jeg bestille hjælp til min boligindretning?

Kultur er godt! Men i over-seas bestillinger, er der virkelig mange faldgruber. 

Vi har så markant forskellige tilgange, smag, afkodning, perspektiv og syn på grundlæggende elementer, at vi ofte ikke er på bølgelængde. Det vi “troede var indlysende”, viser sig at være helt anderledes hos en indisk, taiwanisk eller estisk leverandør. 

Vær yderst opmærksom og tænk meget langsigtet før du vurderer, om det kan betale sig at “spare” på en over-seas leverandør.

 
12. Så hvordan vælger jeg så endeligt en webleverandør?

Med hovedet koldt og den rette følelse i maven. Hvis du fra start har en god kommunikation med vedkommende, og du føler dig mødt og forstået, så er det en god pejling. Og min anbefaling er også, at du skal vælge en leverandør, der ‘tør’ tage en debat med dig. For det netop er her, man afdækker det vigtige potentiale i din forretning.

Webdesignere kommer fra utroligt mange forskellige baggrunde. Nogle har teknisk/programmørbaggrund. Nogle har grafisk baggrund. Nogle har kommunikationsbaggrund. Nogle har projektlederbaggrund. Nogle har salg/branding og kommerciel baggrund. Og nogle – har flere kompetencer som de er meget dygtige til.  

Find ud af, hvad din leverandør til hjemmeside har af kompetencer, før du beslutter dig hvem der er rigtig for dig og for din virksomhed.

 
“There’s no shortage of remarkable ideas, what’s missing is the will to execute them.”